
fredag 31 december 2010
Gott nytt år

torsdag 30 december 2010
Skumtomte
Hos mormor och morfar fanns det massor av goda saker, både Grets och min favorit var nog skumtomtarna. Vi åt en hel del sådana. Det enda jag har emot dem är att de blir så sega och hala när de blir blöta. Jag kan bita av små bitar i början, men när ungefär halva tomten återsår har man bara ett val - att stoppa in hela i munnen. Mormor tyckte inte riktigt om när jag gjorde det, men om man blundar och tar i så går det att svälja även riktigt stora bitar.
onsdag 29 december 2010
Sara och jag
Wille och Bella har en katt som konstigt nog heter lika som min mamma - Sara. I början tyckte jag att det var väldigt konstigt, men nu har jag lärt mig att det finns många människor som heter lika. Jag känner till exempel flera Jenny och flera Jocke.Nu ska jag snart klä på mig och gå ut för att leka med Julia. Mamma tycker att det är hög tid att jag träffar andra barn nu. Julias mamma heter ju också Sara precis som min mamma och som katten. Lite konstigt kan ni väl hålla med om att det är...
tisdag 28 december 2010
God Jul
Det kanske är lite sent att säga God Jul nu när julen i princip är över, men jag fick julklappar senast igår, så för mig är inte julen över än. Jag hoppas fortfarande på fler paket fastän mamma säger att det är slut nu.Jag har firat julafton tre gånger hittills, först hor farmor sen hos mormor och igår hos Wille och Bella. Jag har fått så många fina julklappar som jag vill tacka för.

onsdag 15 december 2010
Lussemorgon
I måndags hade vi lucia på dagis. Det var en mycket kall och mörk morgon och allt var väldigt annorlunda. Först fick jag äta frukost hemma och sen följde både mamma och pappa med mig till dagis. När vi kom dit stod det en massa mammor och pappor ute på gården med filmkameror och digitalkameror. Sen fick jag och alla andra barn gå och ställa oss bakom huset. Efter ett tag smög vi fram och sjöng några sånger. Ska jag vara helt ärlig så förstod jag ingenting av vad vi höll på med. Efteråt var det i alla fall mysigt för då fick vi gå in och fika och då fick mamma och pappa följa med. Almas, Jonnas och Julias föräldrar fick också fika.Idag blev förresten Alma storasyster. Jag ska fråga henne hur det känns nästa gång jag träffar henne.
söndag 12 december 2010
Pepparkaksgubbe

tisdag 7 december 2010
Snö och kallt
I kväll har vi varit och ätit middag hos Alma. Ida hade gjort jättegod mat - köttbullar och pasta. Till efterrätt fick vi glass. Jag tycker att vi borde äta där oftare. Alma och jag lekte massor tillsammans, vi byggde torn av hennas klossar, körde dockvagnar och kramades i saccosäcken. Jag hade så kul att jag inte ville gå hem.På dagis tränar vi för fullt inför vårt luciatåg på måndag. Mamma har just upptäckt att jag inte har några kläder att ha på mig då. Eftersom vi ska vara ute är kläderna som mamma redan köpt åt mig för små. Men som jag brukar säga "köp ny, mamma".
fredag 3 december 2010
Diadem

fredag 26 november 2010
Aja baja

lördag 20 november 2010
Bad
Jonna har en badbalja som är mycket större än min. Här om dagen badade Jonna och jag i den. Det blev översvämning i hela badrummet.Idag åker pappa till Åre för att jobba. Det betyder att mamma och jag får klara oss själva hela veckan. Jag tror att det kommer att gå bra, men jag kommer att sakna pappa.
torsdag 18 november 2010
Fler stora hundar

måndag 15 november 2010
Jag och Chanell
I lördags fyllde farfar år. Jag är inte helt säker, men jag tror att han fyllde fem år. Man kan nog inte fylla fler år eftersom man inte har fler fingrar att visa upp på en hand. När vi var nere och firade farfar var även alla mina kusiner (på pappas sida) där. Emily hade med sig Chanell, min bästa hundkompis. När Chanell vill pussas blir man blöt i hela ansiktet och när hon vill busa är det bäst att man håller i sig hårt, annars kan man flyga långt.
fredag 12 november 2010
Biltält
I veckan fick jag ett biltält. Mamma, pappa och jag gjorde en kvällsrunda till Skärholmen för att göra några ärenden och där hittade jag det. Min plan är att jag ska ta det med mig när jag ska sova borta nästa gång. Min gamla madrass till spjälsängen passar bra i tältet. Då kan man sova där inne. Jag har tränat på att sova i tältet. Jag brukar bädda ner mig där flera gånger per dag och om jag ber riktigt snällt och ligger riktigt stilla tror mamma att jag sover och då får jag en napp.tisdag 9 november 2010
Lusse lelle...

torsdag 4 november 2010
I mormors lekpark
På förmiddagen idag var mormor, morfar, mamma och jag i lekparken. Hos mormor finns det en väldigt rolig lekpark. Det bästa idag var den stora gungan som vi kan se på bilden.Jag var där samtidigt som en massa dagisbarn. Det var roligt att det var så många barn där. Fröknarna som var med hade kanske fem barn var att se efter och hjälpa i lekparken. Jag hade tre vuxna som hjälpte mig och lekte med mig. Jag har det bra ibland!

På bilderna kan ni också se att jag har extremt stora vantar på mig. Det var för att mamma tog på mig fingervantar innan vi gick. I lekparken var det kallt, frostigt och blött. Ni kanske kan gissa hur mina vantar såg ut efter en stund. Jag vet inte hur mamma tänkte. Efter lite klagade fick jag till slut låna mammas vantar.
Racerbil
Den här bilden är från Barnens hus i Skellefteå. I går var jag där och köpte en födelsedagspresent till min kusin Noel. Om Greta eller jag inte blir mer förkylda ska vi åka ner och hälsa på Noel och Greta i morgon. Jag vill väldigt gärna åka ner för Noel har en massa roliga leksaker och massor av bilar, lastbilar och traktorer.När mamma och jag flög flygplan hit i förgår fick jag för första gången ett helt eget säte. Det var en höjdare, tyckte både mamma och jag. Jag var mycket noggrann med att bältet var på hela tiden. Det hade pappa sagt åt mig innan vi åkte. Om två dagar ska jag åka flygplan igen. Jag längtar!
onsdag 3 november 2010
I Skellefteå
fredag 29 oktober 2010
Karaoke
När Jonna fyllde år fick hon en karaoke-grej. Det finns skivor som gör att man kan se sig själv sjunga på tv:n och så finns det en mikrofon. Jag älskar mikrofonen. När man sjunger i den hör man sig själv jättehögt ur högtalaren. Ju högre man sjunger, ju högre låter det ur högtalaren. Ibland skriker jag bara rakt ut i mikrofonen för att höra hur det låter.Ikväll var vi förbi hos Julia. Hennes mamma och pappa hade köpt en ny säng och ville ha hjälp av min pappa för att bära ut den gamla. Julia och jag hjälpte också till. Vi provhoppade i den nya sängen för att se att den höll.
söndag 24 oktober 2010
Nytt favoritställe
Blir inte ni också lite less på att sitta på samma gamla vanlig vis hela tiden? Jag försöker hela tiden hitta nya sätt att sitta på. Jag vill gärna sitta på soffbordet när jag ser på tv, men mamma och pappa säger att man inte ska sitta på bordet. Därför har jag hittat ett nytt favoritställe - på ryggstödet till soffan. Man får en väldigt fin vy över tv:n därifrån. Det är nästan som att vara på bio. Sen, när man minst anar det, kan man hoppa ner. Det är väldigt roligt. 
Jag har haft en lugn och skön dag idag. Hela familjen var bara hemma och myste hela förmiddagen. Jag tror att jag gick runt i min pyjamas tills klockan var 12. Jag gillar sådana dagar.
onsdag 20 oktober 2010
Paket
Idag kom mamma hem med ett paket. Det var inte till mig sa hon, men alla paket som kommer innanför vår tröskel är till mig (enligt mig). Jag öppnade det och i paketet låg det en låda, en massa sladdar och en fjärrkontroll. Mamma sa att det var en inspelningsbar Digital-box. Jag vet inte riktigt vad det är, men det satte pappa i jobb resten av kvällen. Under tiden som mamma och pappa lekte med de nya sladdarna, lekte jag med kartongen och frigoliten.Jag har fortfarande inte fått vattkoppor och nu är det 17 dagar sedan jag borde ha blivit smittad. Mamma säger att om jag inte har fått det innan söndag så har jag nog klarat mig.
fredag 15 oktober 2010
Helg!

söndag 10 oktober 2010
Underbara barn
I fredags var mamma, pappa och jag på Älvsjömässan. De hade en hel mässhall fylld med saker för barn. Längst in hade de rutchkanor, pysselverkstäder, lekplatser och en brandbil som man fick gå in i. Jag hade väldigt roligt! Mamma hade tyvärr glömt kameran hemma så ni får nöja er med en lite suddig bild från mammas mobil. Jag träffade nog världens största Nalle Puh på mässan. Han var väldigt mjuk att krama. Jag skulla väldigt gärna vilja ha en Nalle Puh i den storleken hemma, men jag är osäker på om jag skulle rymmas bredvid honom i sängen.torsdag 7 oktober 2010
Höstfest
Idag hade vi höstfest på dagis och det var riktigt höstväder. Vi bjöd alla mammor och pappor på morotsbullar, som jag hade varit med och bakat, och grönsakssoppa.
Ännu en gång har jag kunnat konstatera att barn är smartare än vuxna. Alla barn hade rejäla regnkläder och stövlar. Vi kunde leka ute och sitta på bänkarna. Nästan alla mammor och pappor kom direkt från jobbet och hade bara någon liten jacka och halvdåliga skor. De vuxna stod och frös när vi barn lekte. Att de aldrig lär sig.
söndag 3 oktober 2010
Springer på Clarion
I går var pappa ute och åt med några kompisar. Sen sov han och Jeppe över på Clarion hotell. I morse åkte mamma och jag in dit för att hämta pappa. På Clarion har de en väldigt rolig entré. Det är ett jättelångt lutande plan som man kan sringa upp och ner för i alla oändlighet. Jag sprang så många gånger att jag tappade räkningen och jag är ändå rätt duktig på att räkna: ett, två, nio, tio...
Sen kan jag avslöja att alla deltagare i Idol bor på Clarion. Jag såg Geir och Elin och mitt i en rusch nerför gången höll jag på att springa rakt in i Jay. Han log mot mig. Jag tror att jag ska rösta på honom på fredag.
torsdag 30 september 2010
Upp och ner
Här kommer en upp och nerhälsning från mig. Jag älskar att vara upp och ner. Världen ser så mycket roligare ut när man är upp och ner. lördag 25 september 2010
Badrock

onsdag 22 september 2010
Mitt ny rum
Nu har jag äntligen fått mamma att ta några kort av mitt nya rum. Det är i och för sig samma rum, med nya möbler, men jag gillar att kalla det mitt nya rum. Jag säger det när jag ska sova på kvällarna "sova i nya rummet..."Vi har hur som helst köpt en garderob och ett skrivbord till mig. Nu har jag alla mina kläder i mitt rum. Förut hade jag alla mina kläder i badrummet. Vilken annan stor kille har det? Jag rymmer dessutom fler av mina leksaker i rummet, så mamma och pappa slipper
trampa på dem i vardagsrummet.Jag har det bra på dagis nu för tiden. Dagarna går fort. De har börjat förstå på dagis att jag har lite svårt för förändringar och de gör vad de kan för att tala om för mig i tid när något nytt händer. De gör ett bra jobb. Idag hade jag ett litet utbrott på gården. Flera andra barn hade vantar på sig och det ville jag också ha, men jag hade tydligen inga. Det kan ju göra vem som helst förbannad.
lördag 18 september 2010
Paket
I veckan fick jag ett paket med posten. Det var en födelsedagspresent från Noel och Greta. Den kom i ett jättestort paket. Mamma åkte iväg med bilen för att hämta det och jag fick hjälpa henne att bära in det. I paketet var det först en massa, massa papper. Först trodde jag att någon skojade med mig, men sen dök det upp ett handtag och sen en hel låda. Jag fick en jättefin verktygslåda. Den är blå och så står det Felix på den. Jag undrar om det är Noel och Greta som har gjort den.
Jag har fortfarande inte bestämt mig vad jag ska ha i den. Jag har ju en del verktyg som passar bra, men just nu provar jag mig fram. Det är väldigt roligt att bära runt olika saker i verktygslådan.onsdag 15 september 2010
Mina klossar
Idag följde Jonna med mig hem från dagis. Hon har gjort det några gånger nu. Jag förstår henne - det kan inte vara så kul på dagis när jag har gått hem. Vi byggde med klossar tillsammans med pappa. Vi byggde väldigt höga torn.Jag har köpt lite nya möbler till mitt rum och gjort om lite. Jag ska ta några bilder på det så att ni snart får se.
söndag 12 september 2010
Ny overall
Äntligen har mamma och pappa lyckats enas om en vinteroverall till mig. De hade helt olika åsikter och tro det eller ej, men det var faktiskt pappa som vann till slut. Jag måste skriva upp den här dagen så att jag kommer ihåg den.Det blev en overall från Everest. Den har en mysig huva och mycket fina reflerxer. Nu är det bara snön och kylan som saknas. Jag längtar efter vintern.
torsdag 9 september 2010
Cyklar med stödhjul
Jonna har fyllt tre år nu och blivit så stor att hon fått en cykel med bara två hjul. Idag fick jag prova hennes cykel och det var faktiskt inte så svårt som det såg ut. Jag kanske också är tre år nu...
söndag 5 september 2010
Fredags-mums mums
Min helg har varit väldigt lugn. Det gillar jag! Igår var pappa borta hela dagen, så mamma och jag hade dagen för oss själva. Vi lekte ute gräsmattan, var till lekparken och åkte rutschkana på innergården. Idag säger mamma att vi ska åka till stan och prova vinteroveraller på mig. Jag vet inte om jag är så förtjust i den ideén. Men om man spelar sina kort rätt när man är på stan kan det sluta med att man får fika och det gillar jag.torsdag 2 september 2010
Gatsten

söndag 29 augusti 2010
Till farmor
I morgon är mitt dagis stängt så jag ska sova över hos farmor och farfar. Innan vi åkte ner packade jag min ryggsäck med allt man kan behöva under ett dygn, t.ex. böcker och bilar. Jag fick dessutom ta med mig min cykel ner till Trosa. I morgon ska jag se om farfar kan springa lika fort som jag kan cykla.onsdag 25 augusti 2010
Long time no see
De senaste dagarna har det regnat ganska mycket, emn det gör inte mig något. Jag önskar bara att mamma och pappa kunde skaffa lite bättre kläder så att de inte klagar när de ska vara ute i regnet med mig. Jag tycker att alla barn och alla vuxna borde ha lika fina regnhängselbyxor som jag har.I veckan har Alma börjat på mitt dagis. Det bästa med det är att Almas mamma Ida har varit med på dagis. Alma har inte brytt sig så mycket om vart Ida har varit, men jag har gråtit när Ida har gått iväg. Alltid finns det något man kan vara ledsen över.
måndag 16 augusti 2010
Ullared
Under vår semestertripp hann vi förbi ett ställe som heter Ullared. Jag vet inte riktigt vad det var för ställe, men det var massor av folk och mamma och pappa sa att de var klara redan efter en timme. Min slutsats av det är att mamma och pappa inte heller tyckte att det var så trevligt där. Men jag har hört talas om att mamma ska dit i oktober igen, hur tänkte hon då...? lördag 14 augusti 2010
Ren cykel

Den sista dagen på vår husvagnssemester tvättade pappa av husvagnen. Jag passade på att låna svamp och hink efter pappa och tvätta min cykel. Ni kan inte ana hur ren och skinande den blev.
Enligt mamma har det varit en bra vecka på dagis för mig. Jag vet inte riktigt om jag håller med för jag har gjort två rejäla vurpor med skrapsår som följd. En dag cyklade jag faktiskt nerför den långa backen (som är strängt förbjudet) med en trehjuling. Det slutade med mycket gråt. Men jag gissar att mamma inte bryr sig så mycket om det, hon väger mest in hur mycket jag har saknat henne och pappa och det har faktiskt inte varit så mycket.
tisdag 10 augusti 2010
Nyduschad
Pappa säger att det är hög tid att jag besöker en frisör snart, men jag vet inte riktigt. Jag är själv rätt nöjd med mina lockar... Mamma klipper mig lite ibland och jag tycker att det funkar bra.I går var min första dag på dagis efter sommaren. Det var ingen vanlig dag för mamma var med mig hela dagen. Tydligen tror mamma och pappa att jag ska föra mindre liv vid lämningarna senare i veckan om jag får en mjukstart på dagis. Jag har inte riktigt bestämt mig än, men det lutar åt att jag kommer att fortsätta som i våras. Det funkade för mig. Idag ska pappa vara med mig på dagis. Det kommer i alla fall att bli helkul!
lördag 7 augusti 2010
Husvagnssemester
fredag 30 juli 2010
Ny cykel
mamma eller pappa att följa med ut i vattnet när det är kallt.
tisdag 27 juli 2010
2 år
Jag kan inte vänta tills jag fyller år igen. Jag hoppas att det inte dröjer så länge!
torsdag 22 juli 2010
Fjäderholmarna
tisdag 20 juli 2010
För-kalas
När vi hade ätit tårta kom min gudmor Jenny förbi med en present. Hon hade köpt ett matchställ åt mig (fotboll och svenskt såklart). Jag var supersnygg i det. Mamma glömde ta ett kort av mig i det, men det ska jag påminna henne om.
söndag 18 juli 2010
Målade naglar
Igår var min gudmor Jenny här och åt middag med oss. Jag upptäckte att både Jenny och mamma hade målade tånaglar. Jag ville också ha det. Pappa tyckte först inte att det var någon bra idé, men sen tjatade jag tills de gav med sig. Jag är mycket nöjd med mina naglar. Pappa har sagt att han ska försöka ta bort mitt nagellack idag, men det kommer vi att bli två om...
