torsdag 31 mars 2011

Efter dagis-klubben


Det är inte bara jag som blir hämtad klockan tre på dagis varje dag, Julia, Alma och flera andra går också hem då. Vi brukar ofta gå hem tillsammans och stanna ute på innergården och leka. I vagnarna sover våra småsyskon (Ingrid, Ebba och Emma). Nu blir det bara roligare och roligare att leka ute eftersom snön sakta men säkert försvinner. Nu har hela sandlådan tinat fram och alla leksakerna som har legat begravda under snön hela vintern. I höstas fanns det massor av spadar i sandlådan, nu finns det nästan inga. Jag tror att det är råttorna som har tagit dem. Mamma har sagt att vi ska gå och köpa ett gäng spadar någon dag så att vi slipper bråka om spadarna i sandlådan.

måndag 28 mars 2011

Frejkabyxa

Idag var Emma hos doktorn. Eftersom både Emma och jag låg med rumpan neråt i mammas mage, har vi haft lite krångel med våra höfter. Jag var mest lite stel i höfterna när jag var liten och mamma och pappa fick göra stretchövningar med mig. Emma har tydligen lite problem med skålarna som höftkulorna vilar i, så hon ska ha på sig en konstig byxa i sex veckor. Hon verkar inte bry sig så mycket om den, men jag tycker att hon ser lite konstig ut.

lördag 26 mars 2011

Hos frisören

Mamma och pappa har länge sagt att jag behöver klippa mig så idag var det dags. Vi åkte till Liljeholmen på förmiddagen och hittade direkt en frisör som hade tid för både mig och pappa. Vi fick fick sitta på stolarna bredvid varandra. Mamma hade sagt att skulle gå fort att klippa sig, jag vet inte om jag håller med henne. Pappa var klar efter ca 20 min, för mig tog det mer än en halvtimme, men jag är mycket nöjd med resultatet. Jag var dessutom så duktig att jag fick en klubba efteråt.

torsdag 24 mars 2011

Första barnvagnspromenaden

I går var jag på dagis och mamma, pappa och Emma kom och hämtade mig. Det var Emmas första tur i vagnen och hon verkade gilla det. Jag fick stå på min ståbräda, ni kan se tofsen på min mössa sticka upp framför mamma. Vi stannade ute på innergården och lekte i nästan en timme på vägen hem. Emma låg hela tiden vaken i sin vagn och bara tittade. Hon såg nog många saker hon aldrig hade sett förut.

onsdag 23 mars 2011

Syskonkärlek

Mamma och pappa tycker att Emma och jag har fått en bra start på vårt liv tillsammans. Jag vet inte riktigt vad de menar med det, man jag är glad så länge de är glada. Det har varit lite konstigt de första dagarna med Emma i huset. Jag får inte längre ha mamma och pappa för mig själv och jag har varit lite ledsen över det, men jag är glad att Emma är här. Hon får mig att skratta, hon gör konstiga ljud och fäktar lustigt med armar och ben. I morse försökte jag mata henne med yoghurt, men mamma kom springande och sa att Emma inte äter sådant. Hur kan hon veta det?

fredag 18 mars 2011

Min lillasyster

Igår fick jag en lillasyster, jag har inte sett henne än men mamma och pappa har skickat bilder på henne.
Jag är hos farmor och farfar och leker tills på lördag för då ska min lillasyster komma hem från sjukhuset.

Hon verkar lite knasig för hon har inga kläder på sig men en mössa på huvudet, så brukar inte jag få gå klädd. Farmor har berättat att hon är 50 cm lång och väger 3190 gram. Det säger mig egentligen ingenting men för de vuxna verkar det vara viktigt.

Jag vet inte så mycket om hur bebisar kommer till världen men om jag förstått saken rätt så kom min lillasyster ut genom mammas mage. Mamma har ett stort plåster på magen nu. Jag undrar om det är Nalle Puh eller Blixten McQueen på mammas plåster.

måndag 14 mars 2011

Memory

Jag gillar att spela memory. Det är ett spel som man kan spela på många olika sätt. Ett sätt är att lägga alla kort upp och ner och sen vända på några i taget för att försöka hitta par. Jag har utvecklat spelet lite och tycker om att lägga alla korten på en lång rad. Då är det först och främst lite lättare att hitta paren, men det som tilltalar mig mest är nog att det blir lite mer ordning och reda på korten då. När man lägger alla korten upp och ner på bordet blir det rörigt och oordning. Jag gillar raka tydliga rader. Jag undrar om jag har ärvt det av mamma eller pappa.